سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI، کیست؟

سم آلتمن

سم آلتمن یک چهره شناخته شده در صنعت فناوری، به ویژه در هوش مصنوعی (AI) است. آلتمن متولد 1985 (1364)، یک کارآفرین، سرمایه گذار و برنامه نویس آمریکایی است. او بیشتر به دلیل نقشش به عنوان مدیر عامل اوپن ای آی (OpenAI)، یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی که هدف آن ترویج و توسعه هوش مصنوعی دوستانه به نفع بشریت است، شناخته شده است.

آلتمن قبل از همکاری با OpenAI، به عنوان رئیس Y Combinator تأثیر قابل توجهی داشت. این شتاب دهنده استارت آپی بسیار محترم به راه اندازی بیش از 2000 شرکت از جمله Dropbox، Airbnb، Stripe و Reddit کمک کرده است. دوران تصدی او در Y Combinator به دلیل تلاش‌هایش برای حمایت و راهنمایی از کارآفرینان نوپا و پرورش نسل جدیدی از استارت‌آپ‌های موفق فناوری قابل توجه است.

حرفه آلتمن در فناوری زود آغاز شد. زمانی که هنوز دانشجو بود، Loopt را که یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی مبتنی بر موقعیت مکانی است، تأسیس کرد. این شرکت در نهایت توسط Green Dot Corporation در سال 2012 خریداری شد. موفقیت اولیه او زمینه را برای حرفه نوآوری و نگاهی دقیق به فناوری‌های نوظهور فراهم کرد.

آلتمن علاوه بر نقش‌هایش در OpenAI و Y Combinator، در پروژه‌ها و ابتکارات دیگر در صنعت فناوری شرکت داشته است. او به خاطر دیدگاه‌های آینده نگر خود در مورد آینده فناوری، هوش مصنوعی و پیامدهای اجتماعی پیشرفت‌های تکنولوژیکی شناخته شده است. آلتمن از طریق کار و سخنرانی عمومی خود به صدای برجسته‌ای در بحث در مورد آینده هوش مصنوعی و تأثیر آن بر جهان تبدیل شده است.

او مکرراً در مورد موضوعات مختلف در X (توئیتر سابق)، از جمله تحولات در هوش مصنوعی، افکار در مورد روندهای فناوری و مسائل اجتماعی-اقتصادی گسترده تر پست می‌گذارد. حساب X او پلتفرمی است که در آن با جامعه فناوری درگیر می‌شود، نظرات خود را به اشتراک می گذارد و با دیگر رهبران در این زمینه تعامل دارد.

آلتمن

خانواده آلتمن

آلتمن در منطقه سنت لوئیس بزرگ شد و توسط والدینش جری آلتمن و کانی گیبستین بزرگ شد. پدرش، جری، که در می 2018 درگذشت، یک مشاور املاک و مستغلات بود، در حالی که مادرش، کانی، متخصص پوست بود. آلتمن چهار خواهر و برادر دارد که از جمله برادران او جک و مکس و خواهر او آنی هستند. جک آلتمن نیز مانند سام یک کارآفرین است.

 

پیشینه تحصیلی و حرفه‌ای آلتمن

سفر آموزشی و حرفه ای آلتمن گواهی بر تعهد و اشتیاق او به فناوری و کارآفرینی است. اوایل زندگی آکادمیک او را در دانشگاه استنفورد دید و در آنجا مدرک خود را در رشته علوم کامپیوتر دنبال کرد. با این حال، روحیه کارآفرینی آلتمن باعث شد تا او قبل از اتمام مدرک تحصیلی خود، استنفورد را ترک کند و در عوض تصمیم بگیرد که ابتدا وارد دنیای استارت آپ‌های فناوری شود.

این تصمیم آغاز یک حرفه موفق در فناوری بود. موفقیت Loopt (که او در طول دوران تحصیلش در بنیانگذاری آن مشارکت داشت)، که با خرید آن توسط شرکت Green Dot در سال 2012 به اوج رسید، به وضوح نشان دهنده بینش تجاری و درک آلتمن از بازار فناوری بود.

پس از لوپت، مسیر شغلی آلتمن با پیوستن او به Y Combinator، یکی از معتبرترین شتابدهنده های استارت آپی در جهان، تغییر قابل توجهی پیدا کرد. با شروع به عنوان یک شریک پاره وقت، او به سرعت رئیس شد و شتاب دهنده را به یک نیروگاه نوآوری استارتاپ تبدیل کرد. تحت رهبری او، Y Combinator استارت آپ‌های موفق بسیاری را پرورش داد و موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر مهم در صنعت فناوری تثبیت کرد.

اوج حرفه آلتمن نقش او به عنوان مدیر عامل OpenAI بوده است. آلتمن با تأسیس این آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی، چشم‌اندازی را برای اطمینان از توسعه هوش عمومی مصنوعی (AGI) به نفع تمام بشریت آغاز کرد. OpenAI، تحت هدایت او، پیشرفت های اساسی به ویژه با توسعه مدل های پیشرفته مانند سری ترانسفورماتورهای از پیش آموزش دیده (GPT) (مشهورترین آنها برای مدل GPT-4) در تحقیقات هوش مصنوعی داشته است.

 

چرا آلتمن معروف است؟

رهبری و چشم انداز آلتمن در OpenAI او را به عنوان یک چهره پیشرو در صنعت فناوری معرفی کرده است. توسعه مدل های پیشرفته هوش مصنوعی مانند GPT نه تنها آلتمن را در کانون توجه جهانی قرار داده است، بلکه او را به عنوان یک رهبر فکری کلیدی در بحث در مورد آینده هوش مصنوعی قرار داده است.

در حالی که کار او در OpenAI در خط مقدم شهرت او قرار دارد، دستاوردهای شغلی قبلی آلتمن نیز به شهرت او کمک می کند. Y Combinator، یک شتاب دهنده برجسته استارت آپی، توانایی او را در پرورش و هدایت شرکت های فناوری جوان به نمایش گذاشت و نقش مهمی در رشد اکوسیستم استارتاپ ایفا کرد. علاوه بر این، سفر کارآفرینی او با تأسیس Loopt آغاز شد که بعداً شرکت Green Dot آن را خریداری کرد. این سرمایه گذاری اولیه استعداد او را برای نوآوری و کارآفرینی نشان داد.

علاوه بر این، مشارکت فعال در سخنرانی عمومی و حضور قوی آلتمن در سیستم عامل‌های رسانه های اجتماعی مانند X، دستاوردهای اصلی او را تکمیل می‌کند. از طریق این کانال ها، او بینش ها و دیدگاه‌های خود را در مورد فناوری و هوش مصنوعی به اشتراک می گذارد و موقعیت خود را به عنوان یک صدای تأثیرگذار در جامعه فناوری تقویت می کند.

اوپن ای آی

چرا آلتمن از OpenAI اخراج شد؟

البته که دوباره آلتمن به OpenAI بازگشت، اما در ابتدای داستان رویدادهای مهم و پیچیده نشان دهنده خروج آلتمن از سمت مدیر عاملی خود در OpenAI بود. تصمیمی که توسط هیئت مدیره OpenAI گرفته شد، بخشی از یک تغییر بزرگتر اجرایی بود. همچنین شاهد استعفای رئیس و یکی از بنیانگذاران قدیمی آن، گرگ براکمن، به همراه سه محقق ارشد بود.

همانطور که نیویورک تایمز گزارش داد، یکی از عوامل کلیدی که منجر به برکناری آلتمن شد، تلاش او برای برکناری عضو هیئت مدیره هلن تونر به دلیل مقاله ای بود که او همنویس آن بود، که او آن را بیش از حد منتقد OpenAI می دانست. این اقدام و مسائل دیگر به شرایطی که او را ترک کرد کمک کرد.

یک یادداشت داخلی از مدیر عامل OpenAI، برد لایت‌کپ (Brad Lightcap)، تصریح کرد که تصمیم هیئت مدیره به دلیل هیچ گونه سوء رفتار مرتبط با اقدامات مالی، تجاری، ایمنی یا امنیت و حریم خصوصی شرکت نبوده است.

در عوض، اختلال در ارتباط بین آلتمن و هیئت مدیره را به عنوان دلیل اصلی برجسته کرد. سرمایه‌گذاران به شدت به اخراج آلتمن واکنش نشان دادند و برخی از آنها برای بازگرداندن او به هیئت مدیره فشار آوردند. مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، ظاهراً این احساس را به اشتراک گذاشته است.

پس از گزارش‌های اولیه، هیئت مدیره با استعفا و اجازه بازگشت آلتمن و براکمن موافقت کرد. با این حال، این تصمیم نهایی نشد و منجر به عدم اطمینان و تنش در داخل شرکت شد. اعلام رسمی اخراج آلتمن از طریق وبلاگ OpenAI و پس از ارتباطات بین براکمن و ایلیا سوتسکر، دانشمند ارشد OpenAI، منتشر شد. در طی یک جلسه همه جانبه در OpenAI، سوتسکر از این تصمیم دفاع و تاکید کرد که برای محافظت از ماموریت OpenAI برای سودمند ساختن هوش مصنوعی برای بشریت ضروری است.

هوش مصنوعی

بازگشت آلتمن به OpenAI

آلتمن پس از یک سری رویدادهای دراماتیک و بحث‌هایی در مورد آینده این شرکت، به عنوان مدیر عامل OpenAI بازگردانده شد. بازگشت او تنها چند روز پس از برکناری اولیه و در کنار رونمایی از هیئت مدیره اولیه جدید در OpenAI اعلام شد. هیئت مدیره شامل برت تیلور (Bret Taylor)، مدیر عامل سابق Salesforce، به عنوان رئیس، لری سامرز (Larry Summers)، وزیر خزانه داری سابق ایالات متحده و آدام دی آنجلو (Adam D’Angelo) به عنوان مدیران است.

تحولات پیرامون خروج آلتمن و بازگشت متعاقب آن قابل توجه بود. براکمن، رئیس OpenAI، در اعتراض به اخراج آلتمن استعفا داد. بازگشت آلتمن با تلاش شدید برای تثبیت شرکت، به رهبری مدیر عامل موقت امت شیر (Emmett Shear)، تسریع شد. این اقدام توسط تقریباً تمام کارکنان OpenAI تاکید شد که تهدید کردند تا زمانی که آلتمن بازگردانده نشود، آنها را ترک خواهند کرد و به تلاش جدیدی به رهبری مایکروسافت خواهند پیوست.

انتظار می‌رفت که نقش مایکروسافت در OpenAI پس از بازگشت آلتمن یکپارچه تر شود. نادلا (Nadella) از تغییرات هیئت مدیره حمایت کرد که نشان دهنده حرکت به سمت حکومت با ثبات‌تر و موثرتر در OpenAI است.

بازگشت آلتمن نشان‌دهنده تثبیت نفوذ او بر مسیر OpenAI بود.

 

آینده OpenAI

آینده OpenAI در مسیر پیشرفت‌های پیشگامانه در هوش مصنوعی قرار دارد. OpenAI به دلیل تعهد خود به ایجاد هوش مصنوعی ایمن، سودمند و به اشتراک گذاشته شده برای عموم، موقعیت خوبی برای حفظ موقعیت خود به عنوان یک پیشگام مهم در این زمینه دارد.

با پیشرفت فناوری ChatGPT و DALL-E، کاربران می‌توانند انتظار مدل‌های هوش مصنوعی پیچیده‌تری را داشته باشند که قوی‌تر باشند.

تحقیق و توسعه مداوم OpenAI در درک زبان طبیعی، مدل‌های مولد و یادگیری تقویتی، آینده‌ای را نشان می‌دهد که در آن هوش مصنوعی می‌تواند بخش‌های مختلف از جمله مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و سرگرمی را به‌طور قابل‌توجهی ارتقا دهد.

تعهد OpenAI به پروژه‌های منبع باز و همکاری با سایر سازمان‌ها به یک رویکرد مشارکتی برای توسعه هوش مصنوعی اشاره دارد که ممکن است حل مسائل چالش‌برانگیز جهانی را تسریع بخشد.