مروری بر مقررات ارزهای دیجیتال در هند

هند

یکی از نکات مطرح هجدهمین نشست سران G20 که در دهلی نو در 9 و 10 سپتامبر 2023 (18 و 19 آذر) برگزار شد، خواستار اجرای سریع چارچوب گزارش دارایی‌های رمزارزی  (CARF) بود. نارندرا مودی (Narendra Modi)، نخست وزیر، ارزهای دیجیتال را به عنوان یک مسئله مهم که بر جهان تأثیر می‌گذارد، توصیف کرد و به دنبال توسعه استانداردهای جهانی برای تنظیم و قانونگذاری این بخش بود.

دولت هند موضع خود را در مورد رمزارزها روشن کرد و هیچ برنامه‌ای را برای ممنوعیت تایید نکرد. در عوض، بر نیاز به اجماع جهانی در مورد حداقل مقررات ارزهای دیجیتال تأکید کرد وگفت که قوانین محلی بدون همکاری بین‌المللی کافی نیستند.

گیتا گوپینات (Gita Gopinath) ، معاون مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، معتقد است که این همکاری نباید به جنبه‌های نظارتی محدود شود، بلکه جنبه‌های مالی کلان را نیز شامل می‌شود. تا زمانی که اجماع صورت نگیرد، هند احتمالاً مقررات فعلی را دارد که از طریق قانون ارز دیجیتال و مقررات لایحه ارز دیجیتال رسمی، 2021 اجرا می‌شود.

در اینجا مروری بر قوانین ارزهای دیجیتال در هند است:

 

دسته بندی ارزهای دیجیتال

این لایحه، ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را به عنوان دارایی‌های دیجیتال مجازی (VDA) طبقه‌بندی می‌کند. برای تعریف این اصطلاح، بخش 2 (47A) به قانون مالیات بر درآمد اضافه شد. این تعریف شامل هر گونه اطلاعات، شماره، رمز یا کدی است که از طریق ابزارهای رمزارزی تولید می‌شود. در اظهارنامه مالیات بر درآمد (ITR)، سود ارزهای دیجیتال باید تحت برنامه VDA گزارش شود.

تراکنش‌های ارز دیجیتال مشمول مالیات در هند عبارتند از:

-استفاده از دارایی‌های مجازی برای خرید کالا یا خدمات

-تعویض VDA که به مبادله یک ارز دیجیتال با ارز دیگر اشاره دارد

-معامله ارزهای دیجیتال با استفاده از ارز فیات

-دریافت ایردراپ

-دریافت ارزهای دیجیتال به عنوان پرداخت برای یک سرویس یا به عنوان هدیه

-دریافت حقوق با ارز دیجیتال

-کسب سود از استیک ارزهای دیجیتال

-استخراج ارز دیجیتال

کریپتو

سیاست مالیاتی در مورد کریپتو در هند

این قانون همه شهروندان هندی را ملزم می‌کند که درباره سود ارزهای دیجیتال گزارش دهند و مالیات بپردازند. اگر شرکتی با رمزارزها معامله می‌کند، باید ارزش دارایی‌های مجازی خود را در تاریخ ترازنامه گزارش کند. تغییرات ایجاد شده در جدول III قانون شرکت‌ها در مورد گزارش اجباری دارایی‌های رمزارزی از اول آوریل 2021 (12 فروردین 1400) اعمال شد.

طبق بخش 115BBH، کلیه عواید حاصل از تجارت VDAها با نرخ 30 درصد به اضافه 4 درصد ماليات مشمول مالیات می‌شوند، مالیاتی که توسط دولت برای هزینه‌های خاص مانند آموزش یا مراقبت‌های بهداشتی از مالیات اخذ می‌شود. از 1 جولای 2022 (10 تیر1401)، بخش 194 یک درصد مالیات کسر شده در منبع (TDS) برای انتقال VDAها در صورتی که تراکنش‌ها در همان سال مالی از 50000 روپیه هند فراتر رود، وضع کرده است.

برخلاف معاملات سهام، این لایحه همان نرخ مالیاتی را برای سودهای کوتاه مدت، سود بلندمدت و درآمد کسب و کار اعمال می‌کند. نرخ مالیات برای همه انواع درآمد به دست آمده از طریق VDA اعمال می‌شود.

سرمایه‌گذاران رمزارز نمی‌توانند ضررهای ناشی از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را با هیچ درآمدی جبران کنند و همچنین نمی‌توانند هزینه‌هایی را به جز هزینه‌های خرید مطالبه کنند. بیایید این مورد را با استفاده از یک مثال درک کنیم.

فرض کنید آلیس ارزش پولکادات را در ژوئن 2022 (خرداد 1401) به ارزش 50000 روپیه خریداری کرد و بعداً آن را به 70000 روپیه در همان سال مالی فروخت. چند ماه بعد، او الگورند را به ارزش 20000 روپیه خریداری کرد و به دلایلی آن را به قیمت 15000 روپیه فروخت. او همچنین برای تسهیل تراکنش‌ها مبلغ 800 روپیه به صرافی پرداخت کرد.

آلیس در تراکنش  20000 پولکادات روپیه سود و در معامله 5000 الگورند روپیه ضرر کرد. مالیات با سود 20000 روپیه با نرخ 30 درصد اخذ خواهد شد. با این حال، او اجازه ندارد ضرر را از معامله ALGO یا هزینه مبادله را از مبلغ کسر کند.

 

 TDS در تراکنش‌های ارز دیجیتال

مقررات رمزارزها در هند، مالیات کسر شده در منبع (TDS) را وضع کرده است، که به معامله گران و سرمایه گذاران رمزارزی نیاز دارد که در هنگام انجام یک تراکنش، درصد مشخصی را در منبع کسر کرده و آن را به دولت مرکزی واریز کنند. تنها پس از کسر  TDS، خریدار مجاز است مبلغ موجودی را برای انتقال ارزهای دیجیتال یا NFT به فروشنده بپردازد.

در 1 ژوئیه 2022،  TDS اجرایی شد. در صورتی که معامله در صرافی انجام شود، مسئولیت کسر TDS و ارسال موجودی به فروشنده بر عهده صرافی است. اگر یک تراکنش همتا به همتا (P2P) با استفاده از ارز فیات باشد، خریدار باید TDS را کسر کند و فرم 26 QE یا 26Q  را پر کند، هر کدام که قابل اجرا است.

به عنوان مثال، اگر شخصی یک ارز دیجیتال را با استفاده از فیات در یک پلتفرم P2P یا یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کند، خریدار مسئول کسر TDS و پر کردن هر یک از فرم‌ها است.

با این حال، اگر این یک تراکنش کریپتو باشد، TDS  برای خریدار و فروشنده با 1 درصد قابل اعمال است. به عنوان مثال، اگر شخصی اتر را با استیبل کوین خریداری کند، خریدار و همچنین فروشنده باید TDS را کسر کرده و فرم‌های مناسب را پر کنند.

فرم 26 QE باید برای ثبت TDS در معاملات P2P استفاده شود. این فرم طبق بخش 194S  به عنوان یک بیانیه TDS کسر شده به عنوان رسید یا بیانیه‌ای عمل می کند.

فرم 26 Q برای تمام پرداخت‌های دریافتی به جز حقوق باید برای TDS ارسال شود. کسر باید آن را به صورت فصلی طبق بخش های 200(3)، 193 و 194 قانون مالیات بر درآمد سال 1961 ارائه کند.

هند

مالیات بر ایردراپ در هند

ایردراپ شامل ارسال مقادیر کمی از ارزهای دیجیتال به آدرس کیف پول اعضای جامعه پروژه به صورت رایگان یا در ازای پشتیبانی کوچک مانند ارسال مجدد پست مربوط به پروژه است. هدف ایردراپ افزایش آگاهی در مورد پروژه‌ها است.

در هند، ایردراپ ها 30 درصد مالیات دارند. طبق قانون 11UA، ایردراپ‌ها به ارزش بازار توکن‌ها در تاریخ دریافت مالیات تعلق می‌گیرند. هنگام فروش، مبادله یا خرج کردن توکن‌های ایردراپ شده بعداً، باید 30 درصد مالیات بر سود پرداختی بپردازید.

مثال زیر به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه اخذ مالیات از ایردراپ ها در هند داشته باشیم. فرض کنید باب 10000 توکن XYZ در صرافی از طریق ایردراپ  در 5 می 2022 (15 اردیبهشت 1401) دریافت می‌کند، اما هیچ معامله‌ای با این توکن‌ها انجام نمی‌شود. اگر قیمت این توکن‌ها در صرافی 5 روپیه به ازای هر توکن (10000 XYZ * 5 روپیه) باشد، 30 درصد از 50000 روپیه – یعنی 15000 روپیه – مشمول مالیات می‌شود.

با این حال، اگر باب همه 10000 توکن را یک ماه بعد به قیمت 10 روپیه برای هر توکن بفروشد، مبادله کند یا خرج کند، سود به دست آمده (10000 روپیه * 10-50000 روپیه) = 50000 روپیه خواهد بود. او باید 30 درصد از 50000 روپیه را به عنوان مالیات بپردازد – یعنی 15000 روپیه و مالیات انباشته ای که او در هر دو مورد خواهد پرداخت 30000 روپیه است.

 

مالیات بر استیک در هند

استیک راهی برای دستیابی به اجماع اثبات سهام (PoS) در یک بلاکچین است که با انتخاب اعتبارسنجی و ولیدیتور بودن متناسب با تعداد دارایی‌های ارز دیجیتال مرتبط آنها عمل می‌کند. بلاکچین به سهامداران یا همان استیک کنندگان مقدار مشخصی ارز دیجیتال پاداش می‌دهد.

هر کسی که یک رمزارز استیک شده دارد باید 30 درصد مالیات بر درآمد خود بپردازد. مبلغی که یک اعتبارسنجی به دست می‌آورد با نرخ درصد سالانه  (APR) ارائه شده همگام است. اگر کسی 500 کوین با 15درصد استیک کرده باشد، هر سال 15درصد سود خواهد داشت.

این درآمد 75 کوین در سال باعث جذب مالیات 30 درصدی خواهد شد. ضمناً هنگام فروش این کوین‌ها مجدداً 30 درصد مالیات اخذ می‌شود. انتقال رمزارزها ذخیره شده در کیف پول شخص به کیف پول دیگری یا استیکینگ، مالیاتی ندارد.

مالیات بر استخراج کریپتو در هند

ماینینگ فرآیندی است که امکان تایید و ثبت تراکنش‌ها را در بلاکچین فراهم می‌کند. گروهی از گره‌ها یا رایانه‌ها که «ماینرها» نامیده می‌شوند، برای حل پازل‌های رمزارزی پیچیده با یکدیگر رقابت می‌کنند. به گره یا گروهی از گره‌ها که ابتدا معما را حل می‌کند، مبلغی از پیش تعیین‌شده ارز دیجیتال پرداخت می‌شود.

 

ماینری که از استخراج ارز دیجیتال به دست می‌آورد، 30 درصد مالیات دریافت می‌کند. اگرچه استخراج ماینینگ مستلزم هزینه‌هایی مانند هزینه‌های زیرساخت و برق است، ماینرها نمی‌توانند آنها را در هزینه خرید لحاظ کنند. بنابراین برای محاسبه سود حاصل از استخراج، هزینه اکتساب صفر در نظر گرفته می‌شود.

ارزش دارایی کریپتو دریافت شده به عنوان پاداش برای استخراج، ارزش بازار منصفانه آن در تاریخ دریافت است. به عنوان مثال، اگر باب 500 توکن XYZ به عنوان پاداش استخراج رمزارزی در 1 ژوئن 2022 دریافت کرد و ارزش توکن در آن روز 10 روپیه بود، ارزش دارایی دریافت شده 5000 روپیه خواهد بود.

مالیات اخذ شده از این مبلغ 30 درصد از 5000 روپیه – یعنی 1500 روپیه خواهد بود. اگر باب بعداً ارز دیجیتال را بفروشد، مبادله کند یا آن را خرج کند، 30 درصد مالیات نیز بر سود دریافت می‌شود.

ارز دیجیتال

مالیات بر هدایای ارزهای دیجیتال در هند

بودجه 2022 شامل VDA ها در محدوده اموال منقول به عنوان هدیه بود. بنابراین، اگر ارزش کل هدایای ارزهای دیجیتال از سوی افراد غیر خویشاوند بیش از 50000 روپیه باشد، به عنوان درآمد از منابع دیگر با نرخ‌های معمولی مشمول مالیات می‌شوند.

ارز دیجیتالی که توسط بستگان هدیه داده می‌شود از مالیات معاف است. هدایایی که از طریق ارث یا وصیت یا در مواقع خاص دریافت می‌شود نیز از مالیات معاف است. هدایای ارزهای دیجیتال را می توان به صورت توکن، کیف پول کاغذی رمزارزی یا کارت هدیه دریافت کرد.

 

نحوه گزارش ارزهای دیجیتال هنگام ثبت اظهارنامه مالیاتی در هند

هر فردی که برای سال مالی 2022-2023 اظهارنامه مالیاتی ارائه می‌کند، باید تراکنش‌های خود را در ارزهای دیجیتال با استفاده از فرم ITR-2 (گزارش به عنوان سود سرمایه) یا فرم ITR-3 (گزارش به عنوان درآمد کسب و کار) اعلام کند. فرم های ITR به روز شده دارای بخش خاصی «Schedule VDA» برای گزارش تراکنش‌های ارزهای دیجیتال هستند.

بسته به ماهیت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاران، سود به عنوان سود سرمایه یا درآمد کسب‌وکار برای مالیات واجد شرایط است. اگر سرمایه‌گذار ارز دیجیتال را درازمدت نگه دارد تا از افزایش ارزش آن سود ببرد، سود به عنوان سود سرمایه واجد شرایط است. با این حال، اگر معاملات با حجم بالا به طور مکرر انجام شود، سود به عنوان درآمد تجاری طبقه بندی می‌شود.

همانطور که بحث‌های G20 نشان می‌دهد، مقررات فعلی ممکن است پیشروی مقررات متعادل تری باشد.

از آنجایی که چارچوب نظارتی کریپتو در سراسر جهان تکامل می‌یابد و کشورهای اتحادیه اروپا بر روی حداقل چارچوب نظارتی با مقررات بازارهای دارایی‌های رمزارزی (MiCA) توافق می‌کنند، مقررات کریپتو در هند احتمالا وارد فاز بعدی می‌شود.