آلتکوین‌ها در مقابل استیبل کوین‌ها و تفاوت‌های کلیدی آن‌ها

استیبل کوین

آلتکوین چیست؟

«آلت کوین» نشان‌دهنده هر کوین یا سکه‌ای است که جایگزین بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتالی غیر بیت‌کوین است. آلت کوین ها بخش قابل توجهی از بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می دهند و معمولاً برای رقابت با رهبر بازار، بیت کوین، در عملکرد طراحی متفاوت‌اند. آلت کوین ها را می توان در صرافی آلتکوین یا هر صرافی اصلی ارز دیجیتال معامله کرد.

این مقاله به بررسی آلت کوین ها و استیبل کوین ها، تفاوت های کلیدی آنها و موارد استفاده مختلف آنها می پردازد.

 

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین ها آلت کوین هایی هستند که تلاش می کنند ثبات قیمت را در بازار کریپتو تضمین کنند. هدف یک استیبل کوین ثابت نگه داشتن ارزش خود بدون توجه به نوسانات بازار است. به عنوان مثال، استیبل کوین DAI با دلار آمریکا 1 دلار مرتبط است. در نتیجه، 1 دای همیشه 1 دلار ارزش دارد.

از نظر فنی، ارزش بازار یک استیبل کوین را می توان به هر دارایی مرتبط کرد. بنابراین، هیچ «بهترین» استیبل کوین وجود ندارد، اگرچه به یک روش استاندارد تبدیل شده است که ارزش آنها با دلار آمریکا مرتبط شود. همچنین می توان یک استیبل کوین را به صورت الگوریتمی به رمزارز دیگری پیوند داد. تتر به عنوان اولین استیبل کوین شناخته می شود.

 

آلتکوین ها در مقابل استیبل کوین ها: تفاوت های کلیدی

تفاوت اصلی بین آلت کوین ها و استیبل کوین ها در هدف و در نتیجه عملکرد آنها نهفته است. از آنجایی که آلت کوین‌ها در نوسانات قیمت بسیار زیاد هستند، استیبل کوین‌ها برای ایجاد ثبات به عنوان یک پوشش در نظر گرفته شده‌اند. توجه داشته باشید که استیبل کوین ها دارای مقدار ثابتی از ذخایر نقدی هستند.

آلت کوین ها با ارائه قابلیت های جدید و اضافی، به ویژه با امکان دسترسی به ابزارهای مالی غیرمتمرکز (DeFi) خود را از بیت کوین متمایز می کنند. این قابلیت‌ها به لطف قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر است و همچنین امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر و کارمزد کمتر در مقایسه با بیت‌کوین را دارد.

استیبل کوین

مانند بیت کوین، آلت کوین ها نیز در معرض نوسانات قیمت هستند. بهترین آلت‌کوین‌ها این پتانسیل را دارند که با بهبود مکانیزم اجماع اولیه بیت‌کوین، سهم بازار قابل‌توجهی را به خود اختصاص دهند. در نتیجه، آنها می توانند بازده سرمایه گذاری (ROI) عظیمی را برای سرمایه گذاران اولیه فراهم کنند.

با استیبل کوین ها، ROI یا همان بازگشت سرمایه بسیار کوچکتر است. در حالی که نرخ بهره استیبل کوین بین 5 تا 20 درصد است، این بازدهی بالا تنها عاملی نیست که برای معامله گران جذابیت دارد. استیبل‌کوین‌ها چندین مزیت دارند، از جمله راحتی و توانایی کدگذاری پیشرفت‌های طراحی جدید در توکن کریپتو.
در حالی که برای سرمایه گذاران سودآور نیست، قیمت ثابت استیبل کوین ها آن را برای تراکنش های ارزهای دیجیتال که برای سودآوری به سرعت متکی هستند، بسیار مهم می کند.

 

زمان نگهداری آلت کوین ها در مقابل استیبل کوین ها

نگهداری هر دو آلت کوین و استیبل کوین به دلیل موارد استفاده متفاوت، مزایایی دارد. یک سرمایه گذار ممکن است یک سبد با درصد بالاتری از آلتکوین ها در مقابل استیبل کوین ها حفظ کند و بالعکس. تخصیص پرتفوی به اهداف سرمایه گذار و تحمل ریسک و همچنین وضعیت بازار بستگی دارد.

چه زمانی آلت کوین ها را نگه داریم؟

بسیاری از پروژه های آلت کوین با سرعت شگفت انگیزی در بازار راه اندازی می شوند. این ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذارانی که به دنبال ویژگی های زیر هستند جذاب هستند:

-سرمایه گذاری های مقرون به صرفه تر بیت کوین و اتریوم، دو ارز دیجیتال پیشرو، بسیار گران شده اند. با این حال، سایر ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کمتر، مقرون به صرفه تر هستند. سرمایه گذاران جدیدتر که از فضا می ترسند می توانند سفر ارزهای دیجیتال خود را با این رویکرد دوستانه تر آغاز کنند.

-بازده بالقوه پرسود: سرمایه گذاری در دارایی های جدید یا در حال افزایش می تواند سودهای سریعی را به همراه داشته باشد. سرمایه گذارانی که به سمت بازده بالقوه بالا کشیده می شوند باید آلت کوین های موفق تر را زیر نظر داشته باشند تا به طور مداوم برای بهترین بازده خرید کنند.
– سرمایه گذاری های کوتاه مدت. آلت کوین ها مکان خوبی برای سرمایه گذاری برای معامله گران کوتاه مدت هستند.

 

زمان نگهداری و هولد استیبل کوین ها

استیبل کوین ها اغلب به عنوان محافظ در برابر تورم یا برای جلوگیری از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال استفاده می شوند. نگه داشتن استیبل کوین برای معاملات و امان یک استراتژی خوب است.

ترید
استیبل کوین‌ها جایگزین محبوبی در میان صرافی‌های رمزنگاری و معامله‌گرانی هستند که می‌خواهند بدون تبدیل به فیات، یک توکن ارز دیجیتال فرار را مبادله کنند.
زمانی که ارزهای دیجیتال با نوسانات عمده قیمت مواجه می شوند، سرمایه گذاران این گزینه را دارند که برخی از دارایی های خود را به استیبل کوین تبدیل کنند که ارزش سرمایه گذاری آنها را حفظ می کند. پس از آن، معامله گر می تواند استیبل کوین های خود را در یک پروتکل برای بازدهی بالا قفل کند. سپس معامله گر این گزینه را دارد که استیبل کوین ها را بدون متحمل شدن زیان به ارز دیجیتال دیگر تبدیل کند.

قدرت نفوذ
برخی از پروتکل‌های مارجین مانند dYdX به کاربران امکان استفاده از استیبل کوین‌ها را به عنوان وثیقه و انجام معاملات حاشیه یا مارجین با حداکثر اهرم 5 برابری می‌دهند. انجام این کار به معامله‌گران رمزارز اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های لانگ و کوتاه را مستقیماً از کیف پول‌های رمزارزی خود بگیرند، که مزایای متعددی دارد که بارزترین آنها راحتی است.

برخی از محبوب ترین استیبل کوین ها عبارتند از استیبل کوین DAI MakerDAO، USD Coin، Binance USD (BUSD) و Terra USD (UST).

آلتکوین

چرا نرخ بهره استیبل کوین بسیار بالاست؟

تقاضا برای استیبل کوین ها به طور مداوم از عرضه بیشتر است. با این حال، نرخ بهره استیبل کوین بالاتر از نرخ بهره ارزهای فیات است زیرا پروتکل های دیفای رانت های اقتصادی را حذف می کنند. علاوه بر این، این پروتکل‌ها باید سرمایه‌گذاران را برای تامین نقدینگی ترغیب کنند که این موضوع نرخ بهره بالا را توضیح می‌دهد. (با افزایش TVL این پروتکل ها، نرخ ها باید پشت سر هم کاهش یابد.)

مبادلات یا صرافی های ارزهای دیجیتالی که به نقدینگی استیبل کوین نیاز دارند، نرخ های بهره بالایی را برای جذب وام دهندگان جدید ارائه می دهند. از آنجایی که استیبل کوین‌ها ارزش ثابت خود را حفظ می‌کنند، پلتفرم‌های معاملاتی مایلند نرخ‌های بهره بالاتری را به کاربران ارائه دهند.

برای سایر آلتکوین‌ها، صرافی‌ها به دلیل نوسانات بالای قیمت، تمایل به ارائه نرخ‌های بهره پایین‌تری دارند که باعث می‌شود آن‌ها ذخیره‌ای از ارزش پرخطرتر باشند.

 

آلت کوین‌ها در مقابل استیبل کوین‌ها: نکات کلیدی

اگرچه آلت کوین ها دارایی های مهمی برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال هستند، اما نوسانات قیمتی قابل توجهی را تجربه می کنند. یک آلتکوین ممکن است منجر به بازگشت سرمایه 10 برابری شود، اما می تواند به همان سرعت سقوط کند. علاوه بر این، بازار آلتکوین ها با پروژه های با کیفیت پایین اشباع شده است.
در مقایسه، استیبل کوین‌ها ضرر را محدود می‌کنند، اما بدون بحث نیستند. بسیاری این سوال را مطرح می کنند که آیا پروژه های پیشرو استیبل کوین می توانند ارزش اعلام شده خود را در دوره های نوسان شدید بازار حفظ کنند. اینکه کاربران باید روی آلتکوین ها سرمایه گذاری کنند یا استیبل کوین ها به عوامل مختلفی از جمله تحمل ریسک و هدف کلی سبد آنها بستگی دارد.
از طرف دیگر، سرمایه گذاران پیشرفته ممکن است ترکیبی از هر دو را برای دستیابی به پرتفوی مطلوب و به حداقل رساندن زیان انتخاب کنند.