بیت کوین در مقابل ریپل: تفاوت‌های اصلی چیست؟

ریپل

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در سال 2009 وایت پیپر منتشر کرد که شکل جدیدی از پول را متصور بود. هنگامی که این ایده برای تبدیل شدن به اولین پیاده سازی در دنیای واقعی فناوری بلاک چین مطرح شد، بیت کوین موارد استفاده در اینترنت پیدا کرد و در نهایت بازارهای بدون مرز ایجاد کرد. ریپل هم با همین عنوان روی کار آمد ولی تفاوت های خاصی دارد.

زیرساخت بلاک چین بیت کوین توسط شبکه‌ای از اپراتورهای نود یا گره مستقل و ماینرهایی که در سراسر جهان پخش شده‌اند، اداره می شود. کاغذ سفید یا وایت پیپر بیت کوین که «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» نامیده شد، ایده تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) را به بهانه بازگرداندن قدرت به مردم آغاز کرد، اما این فناوری همچنین باید از استانداردهای سنتی بهتر عمل می کرد. سیستم مالی از هر نظر به معنای سریع‌تر، ایمن‌تر بودن، محدود شدن از نظر کمیت و بی‌محدودیت از نظر جغرافیایی، از جمله دیگر قابلیت‌های دارایی‌ است که امروزه به عنوان پول می‌شناسیم.

همانطور که کارآفرینان این چالش را پذیرفتند، منجر به تولد سیستم‌های رمزنگاری فرعی متعددی شد که در نهایت برای جایگزینی بیت‌کوین به عنوان پادشاه رمزارز رقابت می‌کردند. در اینجا یک رمزارز یا آلتکوین توسط شرکت ریپل وارد می شود که از بیت کوین الهام گرفته شده است، اما تصمیم گرفته است به نسخه‌ای با تمرکز بر بهبود سیستم مالی سنتی تبدیل شود.

شبکه ریپل توسط که رمزارز آن XRP است برای تسویه پرداخت های فرامرزی برای شرکت ها و افراد تامین می شود. ریپل این کار را با مشارکت با موسسات مالی مانند بانک ها برای استقرار کانال‌های پرداخت مطابق با حوزه های قضایی محلی انجام می دهد.

 

داستان پیدایش ریپل

بنیانگذار بیت کوین تصمیم گرفتند در پشت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ناشناس باقی بمانند. دلیل این حرکت ایجاد یک سیستم مالی واقعاً غیرمتمرکز همتا به همتا (P2P) بدون دامنه کنترل بود. بیت کوین با نداشتن شکلی از تأسیس، از همه اشکال نظارت و مقاومت جان سالم به در برد.

XRP Ledger (XRPL) در سال 2011 توسط مهندسان در تلاش برای ایجاد نسخه بهتری از بیت کوین ساخته شد. این تیم – دیوید شوارتز، جد مک‌کالب و آرتور بریتو – سیستمی شبیه بیت‌کوین را بدون وابستگی به عملیات استخراج تصور کردند و کریس لارسن به عنوان آخرین قطعه از پازل به گروه ملحق شد. با در نظر گرفتن این هدف، دفتر کل در ابتدا ریپل یا XRP را به عنوان کوین اصلی خود راه اندازی کرد. از آن زمان، XRP به عنوان رمزارز برای موسسات سنتی در سراسر جهان که علاقه‌مند به دنبال کردن طرح های حواله بین مرزی هستند، شروع به کار کرد.

با نگاهی فراتر از همه تفاوت‌ها در منشأ، هر دو بیت کوین و XRP توسط جامعه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال که از اکوسیستم‌های مربوطه در سطح جهانی پشتیبانی می‌کنند، حمایت می‌شوند. هر دو جامعه در حال حاضر تلاش‌ها را برای به دست آوردن وضعیت قانونی رمزارز خود رهبری می‌کنند، اما برخلاف XRP، بیت‌کوین توسط هیچ موسسه‌ای مانند ریپل و مجموعه وکلای آن پشتیبانی نمی‌شود.

مبارزه برای ارتباط بیت کوین به طور کامل توسط افرادی هدایت می شود که واقعاً به آن اعتقاد دارند و اطمینان از بازگشت سرمایه عظیم دارند. کسانی که از XRP حمایت می کنند، قانونی بودن آن را زیر بخش سنتی آزمایش می کنند و به شدت به پذیرش آن از سوی بانک ها و موسسات مالی سنتی وابسته هستند تا بتوانند به جریان اصلی تبدیل شوند.

ریپل

فورک سیستم

در حالی که بیت کوین برای حذف بانک ها و دولت ها از معادله ایجاد شد، XRP رویکرد متفاوتی را برای یافتن جایگاهی در چشم انداز مالی موجود در پیش گرفت. از آنجایی که XRP با هدف ذاتی ریپل برای بهبود پرداخت های بین مرزی و تعریف مجدد بانکداری سنتی مطابقت داشت، به عنوان یک قطعه اصلی فناوری برای امکان پذیر ساختن این امر برجسته شد. با این حال، ریپل یک شرکت نرم‌افزاری است که مستقل از XRP وجود دارد و به هیچ وجه ارز دیجیتال را کنترل نمی‌کند.

بر خلاف زیرساخت باز بیت کوین که صرفاً توسط عموم مردم اداره می شود، XRP بر اساس پروتکل میانبردار خصوصی (ILP) ساخته شده است. بیت کوین بر این باور ساخته شده است که یک دارایی واقعی، که می تواند با گذشت زمان افزایش یابد، باید ماهیت محدودی داشته باشد. از این رو، عرضه به 21 میلیون محدود شده است. با استفاده از تابع هش SHA-256، اکوسیستم بیت کوین برای تایید تراکنش ها و انتشار توکن های جدید در بازار با کسب پاداش، به استخراج کنندگان وابسته است.

از سوی دیگر، XRP طوری طراحی شده است که استخراج نشود و حداکثر عرضه توکن به 100 میلیارد محدود شده است که 80 میلیارد XRP توسط بنیانگذاران به ریپل هدیه داده شده است. با این حال، گردش واقعی XRP بستگی به مورد استفاده کریپتو دارد و هر توکن اضافی به یک حساب امانی منتقل می‌شود تا در مرحله بعد دوباره گردش شود. این ساختار به XRP اجازه می‌دهد تا معاملات بیشتری را با نرخ سریع‌تر و ارزان‌تر آغاز کند.

 

ماینرها

جامعه بیت کوین برای امکان پذیر ساختن اکوسیستم تا حد زیادی به شبکه‌ای از ماینرها وابسته است. با این حال، موفقیت این فناوری مبتنی بر اعتماد به حداقل 51٪ از ماینرها است که می توانند در عین مشروعیت بخشیدن به تراکنش ها، بر بازیگران بد برتری داشته باشند. XRP این وابستگی را با جایگزین کردن ماینرها با اعتباردهنده‌هایی که سرورهایی هستند که برای تأیید تراکنش‌ها بر اساس اعتبار پروتکل تعیین شده‌اند، حذف می‌کند.

بیت کوین بر روی مکانیزم اثبات کار (PoW) اجرا می‌شود تا با مسئله خرج مضاعف مقابله کند، که اگر این کار انجام نشود، به کاربران این امکان را می‌دهد تا سیستم را فریب دهند تا همان تعداد بیت کوین را در دو یا چند تراکنش خرج کنند. به عبارت دیگر، شبکه به شدت به قصد مثبت حداقل 51 درصد از ماینرها برای مشروعیت بخشیدن به تراکنش در شبکه بیت کوین وابسته است. در حالی که مکانیزم PoW سرعت تراکنش‌ها را محدود می‌کند، تراکنش‌های XRP سریع‌تر توسط پروتکل اجماع دفتر کل تأیید و تسویه می‌شوند، یعنی حدود سه تا پنج ثانیه، در مقابل 500 ثانیه بیت‌کوین.

این تفاوت در پروتکل به XRP اجازه می دهد تا 1500 تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند در حالی که بیت کوین موفق می شود در این مدت سه تراکنش را تسویه کند.
عملیات استخراج نیز به مصرف انرژی به شکل برق کمک می کند. با در نظر گرفتن پایداری طولانی مدت، مکانیزم اجماع توزیع شده XRP می تواند تراکنش ها را با استفاده از مقادیر ناچیز انرژی و کسری از زمان بیت کوین اعتبارسنجی کند. با این حال، هر دو اکوسیستم کریپتو برای پردازش تراکنش ها به کارمزدی نیاز دارند که به شدت به نحوه و مقدار انتقال بستگی دارد.

بیت کوین

افزایش قیمت در مقابل نرخ پذیرش

رمزارز XRP نقش یک ارز پل را بر عهده گرفت که از نظر سرعت و هزینه بهتر از ارز فیات عمل کرد. XRP در حال حاضر به دلیل مشارکت گسترده ریپل با غول های بانکداری سنتی در سراسر جهان، فضای حواله های فرامرزی را رهبری می کند.

اکوسیستم XRP در حال حاضر عمدتاً بر افزایش نرخ پذیرش خود با ارائه موارد استفاده مختلف در پرداخت‌های سنتی تمرکز دارد. بنیانگذاران XRPL در ابتدا 80 میلیارد XRP به ریپل هدیه دادند که از این تعداد 55 میلیارد یا 55 درصد از کل عرضه XRP در یک سری از سپرده ها قفل شده است.

با توجه به محبوبیت XRP و بیت‌کوین، ارزهای دیجیتال را می‌توان در تمامی صرافی‌های رمزارزی بزرگ در سراسر جهان معامله کرد و همچنین توسط اکثر کیف‌پول‌های رمزنگاری پشتیبانی می‌شود. در حالی که هر دو در قلب ارزهای دیجیتال هستند، بیت کوین و XRP به وجود آمدند تا واقعیت های مختلف مالی را به چالش بکشند و به طور بالقوه برای بازتعریف معنای پول در این فرآیند کار کنند.

جدول زیر تفاوت بین دو ارز دیجیتال پیشرو را نشان می دهد:

این رمزارز چه سودی برای مردم دارد؟

یکی از معضلات بزرگی که یک سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال ممکن است فکر کند با آن روبرو است، انتخاب طرف‌هایی بین دو کوین یا پروژه است. اما در نهایت، هر دو XRP و بیت کوین برای انجام وظایف مختلف ساخته شده‌اند و تحت رقابت مستقیم قرار نمی گیرند.

بیت کوین در دسترسی پیشتاز است، زیرا این سیستم به هر کسی اجازه می دهد تا مستقل از همه حوزه های قضایی، بیت کوین را در سراسر جهان معامله یا حمل کند. XRP بیشتر شبیه یک ابزار تخصصی است که برای تسویه معاملات برون مرزی با هزینه کمتر و سرعت سریعتر نسبت به ارز سنتی فیات طراحی شده است.

به عنوان یک ذخیره واقعی ارزش، توانایی بیت کوین برای معامله آزاد به عموم مردم کنترل بیشتری بر هرگونه مقررات و پیش بینی های بازار ساخته دست بشر می دهد. مورد استفاده XRP به شدت به مشارکت ریپل با موسسات بانکی وابسته است و روی قیمت متمرکز نشده است.

از آنجایی که XRP به ارائه موارد استفاده در دنیای واقعی ادامه می‌دهد، ارتباط آن در دنیای مالی دیگر نمی‌تواند توسط بانک‌ها نادیده گرفته شود زیرا می‌تواند بخشی از یک رویکرد کارآمد برای تسویه‌حساب‌های فرامرزی شود. تلاش‌های ترکیبی ریپل و جامعه XRP در تلاش هستند تا راه‌حل پرداخت ریپل را به سمت پذیرش جهانی سوق دهند.

از طرف دیگر، نوسانات بیت کوین آن را به گزینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری های سفته بازی تبدیل کرده است. در حالی که بیت کوین پس از یک دهه عملکرد قیمتی درخشان به عنوان یک دارایی پذیرفته شده است، وضعیت دقیق XRP هنوز در بسیاری از نقاط جهان نامشخص است.