انواع DAO یا سازمان مستقل غیرمتمرکز چیست و چه ویژگی‌هایی دارند؟

DAO

مقررات مشخص می کند که چه چیزی برای هر نوع شرکتی مجاز است و چه چیزی مجاز نیست. این قوانین حاکمیتی ممکن است به صورت قراردادهای خصوصی مانند قراردادهای سهامداران بین صاحبان مشاغل وجود داشته باشد. قانون همچنین می تواند اجرای چنین قراردادهایی را الزامی کند زیرا شرکت ها در گذشته فقط می توانستند از طریق افراد یا نهادهای شرکتی اقدام کنند.

اما اجرای قوانین موجب دو مسئله اساسی می شود: نه طرفین همیشه از قوانین پیروی می کنند و نه همیشه قبل از اجرای این مقررات رضایت متقابل داده می شود. بنابراین، چه کسی بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد؟

ذینفعانی که حداقل یا فاقد قدرت برای مشارکت در تصمیم گیری های حاکمیتی هستند یا آنهایی که قدرت تشخیص مشکلات را ندارند، مستعد سوء مدیریت مالی و هدر رفتن پول هستند. آیا راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟

در واقع، راه‌حلی برای مسائل فوق وجود دارد که سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) نامیده می‌شوند. اما، هدف یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار چیست؟
فناوری دفتر توزیع شده به نام بلاک چین و قراردادهای هوشمند در قلب اکوسیستم DAO قرار دارد، جایی که قوانین حاکمیتی با استفاده از نرم‌افزار نوشته، خودکار و اجرا می‌شوند و شرکت‌کنندگان بر وجوه کمک‌شده نظارت می‌کنند و نیاز به مشارکت شخص ثالث را از بین می‌برند.

کاربران ابتدا باید با خرید ارز دیجیتال بومی آن به یک DAO بپیوندند تا عضو شوند. نمونه‌های سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز عبارتند از DASH، Augur، MakerDAO.

علاوه بر این، DAO (شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر یا همان ریسک پذیر) اولین سازمان غیرمتمرکز مستقلی بود که در بلاک چین اتریوم توسط Slock.it در سال 2016 تأسیس شد. با این حال، DAO به دلیل کشف یک نقص کدگذاری مورد سوء استفاده قرار گرفت که منجر به هک شد.

DAO

سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز چگونه کار می‌کنند؟

قراردادهای هوشمند برای ایجاد قوانین DAO استفاده می شود که توسط یک تیم اصلی از اعضای جامعه تنظیم می شود. این قراردادهای هوشمند مشهود، قابل تأیید و بازرسی عمومی هستند و زمینه را برای عملیات DAO فراهم می‌کنند. آنها به هر عضو بالقوه‌ای اجازه می دهند تا درک کند که پروتکل چگونه در همه زمان ها به طور کامل عمل می کند.

گام بعدی این است که DAO نحوه دریافت منابع مالی و نحوه انتقال حاکمیت را پس از اینکه این قوانین به طور رسمی در زنجیره بلوکی یا همان بلاکچین ثبت شد، بررسی کند.

معمولاً برای انجام این کار از یک روش صدور توکن استفاده می‌شود که در آن پروتکل توکن‌هایی را برای جمع‌آوری سرمایه و پر کردن خزانه DAO می‌فروشد. دارندگان توکن در ازای پول خود حق رای دریافت می کنند که معمولاً متناسب با دارایی آنها است. پس از تکمیل بودجه، DAO برای استقرار آماده است.

هنگامی که کد برنامه نویسی در تولید دائو مستقر شد، دیگر نمی توان آن را بدون توافقی که از طریق رای گیری توسط اعضا به دست می آید، تغییر داد. یعنی هیچ مرجع خاصی قدرت تغییر قوانین DAO را ندارد. این کاملاً به تصمیم دارندگان توکن DAO بستگی دارد.

 

انواع سازمان های مستقل غیر متمرکز

بسته به نحوه عملکرد، ساختار و فناوری، DAO ها را می توان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد که در زیر مورد بحث قرار می گیرد:

DAO های پروتکل

هنگامی که توکن ها به عنوان معیار رأی گیری برای اجرای هرگونه تغییر در پروتکل عمل می کنند، چنین ساختار حاکمیتی DAO های پروتکل را نشان می دهد. به عنوان مثال، MakerDAO با استیبل کوین DAI خود فضای دیفای را متحول کرده است.
نمونه‌های دیگر شامل صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) مانند یونی سواپ است که توکن‌های حاکمیتی بومی را به مشارکت‌کنندگان استخر نقدینگی اعطا می‌کند. از این توکن ها می توان برای رأی دادن به تصمیمات مربوط به حاکمیت DEX استفاده کرد.

 

دائو

 

DAOهای کلکتور

هنرمندانی که از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) برای خلق آثار هنری استفاده می‌کنند، برای ایجاد مالکیت بر هنر خود به DAOهای کلکسیونر متکی هستند. Flamingo نمونه‌ای از چنین DAO است. PleasrDAO، که محدودیت‌های سرمایه‌گذاری NFT را کاهش می‌دهد، نمونه‌ای از Collector DAO است.

سیستم های عامل

پلتفرم های مستقلی مانند Colony که سازمان ها می توانند برای ایجاد DAO های خود از آنها استفاده کنند، سیستم عامل نامیده می شوند.

DAO سرویس

پروژه‌هایی مانند MetaverseDAO که به افراد و آژانس‌ها امکان بررسی استعداد و پشتیبانی از مدل‌های کسب استعداد را ارائه می‌دهد، سرویس DAO نامیده می‌شوند.

DAO های سرمایه گذاری

همچنین Venture DAO نامیده می شود، آنها اجازه ادغام سرمایه برای دموکراتیک کردن سرمایه گذاری برای عملیات های مختلف دیفای را می دهند. Millennials از DAO های سرمایه گذاری حمایت می کنند زیرا چنین DAO هایی شفاف و برای هر کسی در سراسر جهان باز هستند. Krause House نمونه‌ای از یک DAO است که توسط طرفداران بسکتبال اداره می شود تا انجمن ملی بسکتبال را اداره کند.

 

DAO ها اعطایی

جامعه کمک مالی به مجموعه کمک مالی می کند و در تصمیمات تخصیص و توزیع بودجه در Grant DAO رأی می دهد. پروژه‌های نوآورانه دیفای با استفاده از این DAOها تأمین مالی می‌شوند و نشان می‌دهند که چگونه جوامع غیرمتمرکز نسبت به سازمان‌های سنتی انعطاف‌پذیرتر هستند.

یکی از شناخته شده ترین DAO های Grant Protocol Aave است که از زیرساخت Grants برای تقویت و رشد جامعه طرح های دیفای خود استفاده می کند. با استفاده از این پروتکل، کسانی که دارای وجوه اضافی هستند می توانند وام دهند، و کسانی که نیاز دارند می توانند از اعضای پروتکل وام بگیرند.

DAO های سرگرمی

سرگرمی‌های DAO سرگرمی غیرمتمرکز ارائه می‌کنند و به سازندگان اجازه می‌دهند تا با کنترل بر حاکمیت آن، نوآوری خود را زنده کنند. به عنوان مثال، اعضای Flufworld می‌توانند Flufs 3D NFT را شخصی‌سازی کنند و مجوز آن‌ها را صادر کنند.

Bored Ape Yacht Club (BAYC) همچنین Entertainment DAO خود را راه اندازی خواهد کرد و به دارندگان توکن بومی BAYC اجازه می دهد تا در مورد تصمیمات خلاقانه رای دهند.

DAO های رسانه‌ای

رسانه‌های DAO به صاحبان محصول محتوا (یعنی خوانندگان) اجازه می‌دهند که مستقیماً بدون درگیر کردن تبلیغ‌کنندگان برای توکن بومی به عنوان پاداش در ازای مشارکت‌شان، مشارکت کنند. به عنوان مثال، Forefront فرصت های زیادی را به علاقه مندان به دیفای ارائه می دهد، از جمله یک مرکز آموزش رمزارزها.

DAOهای اجتماعی

پلتفرم‌های همکاری برای شبکه‌های اجتماعی در فضای کریپتو مانند Blockster، Social DAO نامیده می‌شوند. چنین پلتفرم‌هایی دموکراسی دیجیتالی را ارائه می‌کنند که در آن نظرات همه شنیده می‌شود و مردم می‌توانند علایق مشترک خود را به اشتراک بگذارند.

سازمان های مستقل غیر متمرکز

آینده DAOها

بعید است که یک فرد معمولی در آینده برای یک شرکت کار کند. در عوض، مردم از راه‌های غیر متعارف، مانند یادگیری مهارت‌های جدید، ساختن هنر، بازی‌های ویدیویی یا مدیریت اطلاعات، کسب درآمد خواهند کرد.

شبکه‌هایی که حول پروتکل‌های رمزنگاری رشد می‌کنند، که به عنوان روش‌های جدیدی برای هماهنگی، کمی کردن، پیاده‌سازی و پاداش دادن به مشارکت‌ها در حال ظهور هستند، این آینده کاری جدید را امکان‌پذیر می‌کنند.

این انتقال در حال حاضر شروع به ایجاد فرصت‌های درآمد غیرفعال برای افراد کرده است و منجر به انتقال فزاینده جذب ارزش از شرکت‌ها به افراد شرکت‌کننده در شبکه‌های کریپتو به عنوان افراد، مانند DAO می‌شود.

DAO ها در نهایت جایگزین رویکرد حاکمیتی قدیمی خواهند شد. علاوه بر این، آنها دیگر فقط یک تصور خوش بینانه نیستند، حتی اگر هنوز در مراحل اولیه توسعه خود هستند. دلیل این امر این است که DAOها کسب و کارهای شفافی هستند که میلیاردها دلار دارایی را مدیریت می کنند و روش‌های جدیدی را برای مشارکت کنندگان در شبکه ابداع می کنند تا درآمد کسب کنند.

DAO ها رایج‌تر می شوند و اکنون زمان هیجان انگیزی برای کارشناسان صنعتی و سازمانی است تا با تئوری و مطالعه تجربی جدید به این پدیده جدید بپردازند. همچنین، برندها باید با پیشرفت‌های فعلی که ممکن است بر نحوه تعامل آنها با مشتریان یا برعکس تأثیر بگذارد، همگام باشند.