مدل های حکومتی DAO: راهنمایی برای مبتدیان

dao

خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو بیش از یک دهه پیش وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد و یک سیستم غیرمتمرکز و همتا به همتا (P2P) را پیشنهاد کرد. اگرچه در ابتدا قرار بود از آن به عنوان یک سیستم ارزی P2P استفاده شود، فناوری جدید اکنون به کاربران اجازه می دهد تا با حفظ یکپارچگی و امنیت داده ها، تراکنش کنند.

ظهور بلاک چین نگرانی هایی را در مورد مدل های جدید حکمرانی که احزاب مختلف را درگیر می کند، برانگیخته است. در سال 2013، سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز یا DAO، برای اولین بار شرکت‌های مستقل غیرمتمرکز (DAC) نامیده شدند، با یک ارز دیجیتال به عنوان سهام در یک DAC که آیین‌نامه‌های آن با کد منبع تعریف می‌شوند.

DAO ها، در تئوری، یک برنامه کاربردی واحد را نشان نمی دهند، بلکه شرکتی را نشان می دهند که ساختار فیزیکی معمولی ندارد. ایده این است که کاملاً مستقل اجرا می‌شود و انسان‌ها (به عنوان کاربران) در برخی از رویه‌ها قدرت رای دارند. DAO ها، بر خلاف برنامه های تراکنشی مشروط، توسط شرکت هایی با انگیزه سود ساخته و نگهداری نمی شوند، زیرا آنها در اختیار کاربران هستند.

 

مدل های حکومت DAO

همانطور که در بخش های زیر توضیح داده شده است، مدل های مختلف حکومت DAO وجود دارد.

ConstitutionDAO

ConstitutionDAO یک DAO است که در آن افراد می توانند منابع خود را برای خرید و اشتراک مالکیت دارایی ها با استفاده از رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتر جمع کنند.

این پروژه توسط یک گروه اصلی از مردم آغاز شد که بسیاری از مردم را متقاعد به خرید یک نسخه از قانون اساسی ایالات متحده کردند. بحث های زیادی در مورد دیسکورد در طول فرآیند یک هفته ای انجام شد، اما چیزی برای رای گیری قرار نگرفت.

DAO به رسیدن به هدف خود بسیار نزدیک بود. این مصنوع به قیمت 43.2 میلیون دلار فروخته شد. در حالی که DAO توانست تقریباً 47 میلیون دلار در اتر جمع آوری کند، ساتبی در نهایت پیشنهاد DAO را به 43 میلیون دلار برای محاسبه مالیات و هزینه های محافظت، بیمه و انتقال قانون اساسی محدود کرد.

سرویس نام اتریوم

ایردراپ افسانه ای و درخواست نمایندگان، تمرکززدایی حاکمیتی برای سرویس نام اتریوم (ENS) DAO را آغاز کرد. برای هر دامنه اتریوم ثبت شده، یک توکن ENS ارائه می شود. این ایردراپ در رسانه های اجتماعی توجه زیادی را به خود جلب کرد زیرا برخی از کاربران تعداد قابل توجهی توکن دریافت کردند.

dao

این پیشنهادات را می توان در چهار جریان کاری DAO از جمله گفتگوهای حاکمیتی و تغییرات در حکمرانی، پیشنهادات مربوط به جامعه، ترویج پذیرش ENS و ایجاد یک محیط زیست پر جنب و جوش با اکوسیستم ENS و پیشنهادهایی برای رفاه عمومی طبقه بندی کرد.

هر گروه شامل پنج بخش است که اساساً اپراتورهای سازمان هستند. آنها وظایف زیر را انجام می دهند:
– مدیریت مسئولیت های عملیاتی مرتبط با مدیریت یک گروه کاری
– تدوین اهداف گروه کاری برای دوره و یک نقشه راه روشن برای دستیابی به این اهداف، که باید در 30 روز اول دوره در انجمن مدیریت ENS منتشر شود.
-حفظ توصیفی که تاکید و اهداف گروه کاری را مشخص می کند
– درخواست بودجه از DAO برای یک گروه کاری
– تصویب و در دسترس قرار دادن منابع مالی برای زیر گروه ها، جریان های کاری یا مشارکت کنندگان در یک گروه کاری.

 

Friends With Benefits

دائو Friends With Benefits گروهی از پیشگامان Web3 از جمله هنرمندان، مبتکران، متفکران و دیگران است. توکن FWB به عنوان یک پورتال برای FWB DAO عمل می کند و شما را با افراد همفکری که برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنند، مرتبط می کند.

توکن FWB دارای عرضه محدود 1 میلیون (10 میلیون سابق) است و دیگر قابل استخراج نیست. قبلاً به عنوان توکن کلاسیک FWB شناخته می شد. با این حال، از آن زمان با توکن FWB pro جایگزین شده است.

رویکرد Friends With Benefits DAO از یک حاکمیت ساده با مدل اجماع به یک مدل مبتنی بر چند گروه با استفاده از دیسکورد برای برقراری ارتباط پیشنهادات، مقالات برای رسمی کردن آنها و Snapshot برای رای دادن به پیشنهادات مختلف توسعه یافته است. توصیه هایی که بیشترین رای را کسب کنند توسط تیم تعیین شده عملی خواهند شد.

 

JuiceboxDAO
JuiceboxDAO یک پلتفرم است که به پروژه‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از قراردادهای هوشمند عمومی اتریوم از مردم سرمایه جمع‌آوری کنند. می‌توانید از پلتفرم آن برای ایجاد یک صفحه جمع‌آوری کمک مالی، راه‌اندازی ساختار بودجه، تعیین نحوه توزیع وجوه پروژه‌تان و توکن‌های اهدایی به اعضای جامعه استفاده کنید.
ایجاد خزانه و اعطای توکن به اعضای جامعه یک روش پیچیده و زمان بر است که برای بسیاری از علاقه مندان به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) دور از دسترس است. JuiceboxDAO راه اندازی و مدیریت این فرآیند جمع آوری کمک های مالی را از ابتدا تا انتها برای سازمان ها ساده می کند و بسیاری از پیچیدگی ها را از بین می برد.

دائو

آینده DAOها

تامین مالی غیرمتمرکز با اجازه دادن به تصمیمات اقتصادی کمی برای تایید موثرتر ارزش افزوده دارد. از آنجایی که یک مکانیزم اعتماد خودکار برای تراکنش‌های ساده یا پیچیده معیارهای آسانی برای تعیین کمیت سود تصمیم دارد، موفقیت آمیز بودن آن ثابت شده است.
به یاد داشته باشید: وضعیت حقوقی این شکل از نهاد شرکتی به طور کلی نامشخص است و ممکن است بسته به حوزه قضایی متفاوت باشد. در سال 2017، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده حکم داد که DAO ها ممکن است پیشنهاد غیرقانونی اوراق بهادار ثبت نشده در نظر گرفته شوند.
باید بررسی کرد که در آینده چه اتفاقی می افتد ولی اینطور که به نظر می رسد خیلی از سازمان ها به این صورت عمل خواهند کرد.