پالیگان (MATIC) چیست و چگونه کار می‌کند؟

پالیگان

پالیگان (Polygon) یک آلتکوین معروف با کوین MATIC است و همچنین یک پلتفرم فناوری است که شبکه‌های بلاک چین را قادر می‌سازد تا به یکدیگر متصل شوند و مقیاس پذیری را افزایش دهند. این شبکه در سال 2017 راه اندازی شد.
پلتفرم پالیگان با استفاده از بلاک چین اتریوم عمل می کند و پروژه های مبتنی بر اتریوم را به هم متصل می کند. استفاده از پلتفرم پالیگان می‌تواند انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و حاکمیت یک پروژه بلاک چین را افزایش دهد و در عین حال امنیت، قابلیت همکاری و مزایای ساختاری بلاک چین اتریوم را تامین کند.

 

درک پالیگان

پالیگان از مکانیزم اجماع اثبات سهام اصلاح شده استفاده می کند که امکان دستیابی به اجماع با هر بلوک را فراهم می کند. (دستیابی به اجماع با استفاده از اثبات سهام سنتی مستلزم پردازش بسیاری از بلوک‌ها برای دستیابی به اجماع است.) روش اثبات سهام مستلزم آن است که مشارکت‌کنندگان شبکه در ازای حق اعتبارسنجی پالیگان، MATIC خود را به اشتراک بگذارند – موافقت کنند که معامله یا فروش نکنند.

اعتباردهنده های موفق در شبکه پالیگان با MATIC پاداش می گیرند.
شبکه پالیگان، به عنوان یک راه حل مقیاس ثانویه، با هدف رفع محدودیت های پلتفرم اتریوم – یعنی کارمزد تراکنش های بالا و سرعت پایین پردازش تراکنش ها، انجام می شود.

پالیگان توسط Jaynti Kanani، Sandeep Nailwal، Anurag Arjun و Mihailo Bjelic تأسیس شد.
این پلتفرم اکنون از بیش از ۷۰۰۰ پروژه مبتنی بر بلاک چین پشتیبانی می کند.

 

آیا MATIC و پالیگان یکسان هستند؟

تفاوت بین شبکه پالیگان و Matic چیست؟ قبل از تغییر نام پروژه در فوریه 2021، پالیگان به عنوان شبکه Matic شناخته می شد. شبکه Matic یک پیشنهاد اولیه داشت: زنجیره های جانبی پلاسما.
زنجیرهای پلاسما کمی شبیه زنجیره های جانبی هستند، با این تفاوت که در ازای راحتی، امنیت بیشتری را ارائه می دهند. برخلاف زنجیره‌های جانبی، زنجیره‌های پلاسما «ریشه» خود را در لایه 1 اتریوم منتشر می‌کنند و بر اساس این فرض که مکانیزم توافق آن ممکن است شکست بخورد، کار می‌کنند. این طراحی امنیت بیشتری را فراهم می کند اما در حالی که این زنجیره ها قادر به اجرای عملیات پیچیده نیستند.

پس از گسترش پروژه، پالیگان تصمیم گرفت تا نماد MATIC را برای توکن اصلی خود نگه دارد. بنابراین شبکه Matic به پالیگان تبدیل شد. این تغییر نام و تغییر نام تجاری بعدی ممکن است باعث سردرگمی شود، اما آنها همان پروژه هستند.

پالیگان

پالیگان چگونه کار می کند؟

بلاک چین اتریوم می تواند تعداد محدودی تراکنش در ثانیه انجام دهد. نرخ خروجی تقریباً 14 تراکنش در ثانیه برای لایه پایه است. هر تراکنش با هزینه های تراکنش به نام کارمزد گس در اتریوم همراه است.
هزینه های گس در مواقع ازدحام شبکه بالا می رود و هزینه گس اتریوم می تواند به سرعت به بالای 50 تا 80 دلار افزایش یابد. این یک مسئله عظیم است. پرداخت بیش از 50 دلار در یک زمان برای هر تراکنش، اتریوم را برای اکثر کاربران کاملاً دور از دسترس قرار می دهد.

ازدحام شبکه همچنین روند بلاک چین اتریوم را کندتر می کند و کاربران را از درگیر شدن با قراردادهای هوشمند در بلاک چین منصرف می کند.
این مسائل می‌تواند به سرعت صدها دلار کارمزد برای هر کسی که از برنامه‌ها و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده می‌کند، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را معامله یا خریداری می‌کند و توکن‌ها را در اتریوم مبادله می‌کند، می‌خرد یا منتقل می‌کند، اضافه کند.

بنابراین، چگونه پالیگان این را ارزان‌تر می‌کند؟ برای کاهش هزینه‌های گازیا همان گس ، راه‌حل‌هایی مانند تراکنش‌های پالیگان را روی زنجیره‌های جانبی مقیاس‌بندی کنید. پالیگان توانایی انجام 65000 تراکنش در ثانیه را دارد، در حالی که اتریوم می تواند تنها تا 17 تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

 

پالیگان می‌تواند این هزینه‌ها را در قبال پنی به کاربران ارائه دهد. این قیمت را با میانگین کارمزد تراکنش اتریوم در حدود 15 دلار در هر تراکنش مقایسه کنید. از آنجایی که پالیگان مجموعه‌ای از پروتکل‌های مختلف از جمله انواع اثبات دانش صفر (zk) را شامل می‌شود، کاربران می‌توانند بهترین گزینه مقیاس‌بندی مناسب برای استفاده خود را انتخاب کنند.

در رمزنگاری، اثبات های zk یک رمزنگاری هستند که برای تأیید اعتبار یک عبارت خاص به طرف دیگر (تأیید کننده) استفاده می شود. در عین حال، اثبات کننده ملزم به ارائه اطلاعات اضافی به غیر از صحت گفته نیست.
از میان گزینه‌های چندگانه که تیم‌های پروژه می‌توانند با استفاده از پالیگان ادغام کنند، محبوب‌ترین آنها زنجیره‌های جانبی پلاسما، پل بلاک چین اثبات سهام (PoS)، مجموعه‌های zk و مجموعه‌های خوش‌بینانه یا آپتیمیزم هستند.

مانند زنجیره های جانبی، زنجیره پلاسما یک بلاک چین جداگانه است که در کنار بلاک چین اولیه اجرا می شود. در این مورد، اتریوم بلاک چین «اولیه» یا «والد» است. زنجیره های پلاسما به بلاک چین اصلی متصل می شوند و با آن ارتباط برقرار می کنند تا امکان انتقال دارایی ها بین آنها ایمن فراهم شود.

اتریوم

با توجه به تقاضای زیاد توسعه دهندگان، پالیگان یک پل بلاک چین را به مجموعه محصولات خود معرفی کرد. پل PoS به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که DApps را روی یک پلتفرم ایجاد کنند بدون اینکه نیازی به قربانی کردن مزایای ارائه شده توسط سایر پلتفرم ها باشند.

پردازش دسته‌ای از تراکنش‌ها در بلاک چین PoS خود، نیاز اتریوم را برای پردازش همه فایل‌ها به تنهایی از بین می‌برد. با دسته‌بندی تراکنش‌ها از زنجیره اصلی، پالیگان اتریوم را سبک‌تر و سریع‌تر می‌کند.
Zk مجموعه‌ای از تراکنش‌های خارج از زنجیره را پردازش می‌کند و اثبات اعتبار ایجاد می‌کند و صحت هر بسته داده را تأیید می‌کند. سپس این مدارک اعتبار به بلاک چین اصلی ارسال می شود.

هر اثبات اعتبار به عنوان یک پروکسی برای بسته ای که نشان می دهد عمل می کند که میزان داده ها را در زنجیره اصلی کاهش می دهد. در واقع، این رویکرد زمان و هزینه های گاز مورد نیاز برای اعتبار بخشی از معاملات را کاهش می دهد.
پالیگان تشخیص می دهد که هیچ بهترین راه حل واحدی وجود ندارد که همه برنامه ها را در خود جای دهد. هر راه حل مقیاس بندی با معاوضه هایی بین امنیت، حاکمیت، کارمزد تراکنش و سرعت تراکنش همراه است. توسعه دهندگان باید این گزینه را داشته باشند که بهترین راه حل مقیاس بندی مناسب را برای برنامه خود انتخاب کنند و پالیگان کامل ترین مجموعه راه حل های مقیاس بندی را ارائه می دهد.

 

 

مزایا و معایب پالیگان

ممکن است در مورد نقاط قوت و ضعف عمده پالیگان تعجب کنید. به خصوص اگر قصد خرید MATIC را دارید، برای درک مزایا و معایب پالیگان به خواندن ادامه دهید.

نقاط قوت پالیگان عبارتند از:
توانایی پردازش سریع تراکنش ها: با استفاده از مکانیزم اجماع که فرآیند تایید تراکنش را در یک بلوک کامل می کند، پالیگان می تواند سرعت پردازش تراکنش های سریع را حفظ کند.
هزینه های تراکنش به طور مداوم پایین است: پالیگان هزینه های خود را برای استفاده از پلتفرم پایین نگه می دارد، با کارمزد معمول تراکنش حدود 0.01 دلار.

 

نقاط ضعف پالیگان عبارتند از:

نه یک بلاک چین مستقل: پالیگان یک راه حل لایه 2 است که در بالای پلتفرم اتریوم کار می کند. اگر پلتفرم اتریوم دچار اختلالات جدی شود یا دیگر وجود نداشته باشد، احتمالاً پالیگان ارزش خود را از دست خواهد داد.
موارد استفاده محدود برای MATIC: توکن MATIC برای کنترل و ایمن سازی پلتفرم پالیگان و پرداخت هزینه تراکنش طراحی شده است. برخلاف برخی از ارزهای دیجیتال، MATIC معمولا برای خریدهای روزمره استفاده نمی شود.

آلتکوین

پالیگان در مقابل اتریوم

یک راه حل مقیاس ثانویه است که با بلاک چین اتریوم سازگار است و آن را تکمیل می کند. هدف پالیگان بهبود اتریوم به عنوان یک شبکه توسعه بلاک چین است. پالیگان با ارائه ویژگی های اضافی مربوط به امنیت، حاکمیت بلاک چین، تجربه کاربر و توسعه دهنده، و ماژولار بودن، اتریوم را تکمیل می کند. البته که در حال حاضر خود این شبکه پالیگان به شدت پیشرفت کرده و جایگاه خود را تثبیت کرده است.

 

آینده پالیگان

پالیگان در سال 2021 Polygon Studios را راه‌اندازی کرد، یکی از شرکت‌های تابعه پالیگان که بر روی بازی‌های بلاک چین و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تمرکز دارد.
در ژانویه 2022، پالیگان یک مدیر ارشد اجرایی (CEO) جدید گرفت. رایان واتس از یوتیوب به پالیگان ملحق شده است، جایی که او رئیس بخش بازی بود.