اهمیت ژئوپلیتیک بیت کوین و استیبل کوین‌های فیات

چارچوب مالی جهانی که از پایان جنگ جهانی دوم برقرار بود در سال 1944 در جریان کنفرانس برتون وودز ایجاد شد. از جمله تصمیمات اتخاذ شده این بود که دلار ایالات متحده به طلا و ارزهای سایر کشورها به دلار آمریکا متصل شود و آن را به عنوان ارز ذخیره جهان معرفی کند.

در سال 2008، با شروع بحران مالی بزرگ، که منجر به تسهیل کمی شد، دوره حاکمیت دلار شروع به نشان دادن نشانه هایی از کاهش کرد – رویه ای که در آن بانک های مرکزی اوراق قرضه دولتی را برای تحریک اقتصاد خریداری می کنند. یک سال بعد، بیت کوین – یک شکل دیجیتالی غیرمتمرکز، انقلابی، باز، بدون مرز، بدون مجوز و غیرمتمرکز منتشر شد.

یوان چین در سال‌های اخیر در کنار اقتصاد رو به رشد چین نفوذ پیدا کرده است، در حالی که بحث‌ها در میان برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – معروف به کشورهای بریکس – در مورد ایجاد واحد پولی خود برای معاملات بین‌المللی تشدید شده است و فشار بیشتری را افزایش می‌دهد. این تحولات هژمونی طولانی مدت دلار آمریکا را به چالش می کشد و منعکس کننده یک محیط جهانی در حال تغییر و تمایل به یک سیستم پولی متنوع تر است.

با توجه به اینکه ایالت هایی مانند تگزاس، فلوریدا و کارولینای شمالی نسبت به ارز دیجیتال بانک مرکزی ایالات متحده (CBDC) که هنوز در مراحل تحقیقاتی است ابراز تردید کرده‌اند، ممکن است ایالات متحده برای یافتن راه حلی برای مبارزه با کاهش اقتصاد جهانی دلار تلاش کند. اگر دولت ها به مخالفت با عرضه CBDC ادامه دهند، ایالات متحده ممکن است چاره‌ای نداشته باشد جز اینکه آن را کنار بگذارد و تمرکز خود را به جایگزین هایی مانند استیبل کوین ها تغییر دهد.

اما حتی اگر ایالات متحده تحقیقات و آرزوهای CBDC خود را رها نکند، باز هم محدودیت هایی خواهد داشت. اگرچه دلار آمریکا در برخی کشورها ارز قانونی است و در سطح جهانی برای تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود، اما یک ارز مورد قبول جهانی نیست.
تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه «دلار دیجیتال» در دسترس شهروندان و مناطق غیرآمریکایی برای تراکنش‌های روزانه باشد، وجود ندارد. دلار آمریکا تنها در چند کشور دیگر مانند اکوادور، زیمبابوه، میکرونزی، پالائو، جزایر مارشال، السالوادور و تیمور شرقی ارز قانونی است. استیبل کوین ها این محدودیت ها را ندارند.

 

اهمیت استیبل کوین ها برای سایر نقاط جهان

با تکامل پویایی های ژئوپلیتیکی و چشم اندازهای مالی بین المللی، سهامداران مختلف به دنبال نشان دادن نشانه های خود هستند. گروه BRICS، در کنار علاقه آرژانتین و برزیل به اتحادیه ارزی برای تجارت بین دو کشور، به این محیط در حال تغییر کمک می کند. به طور همزمان، بحث در مورد CBDC باعث درگیری های داخلی در برخی از ایالت های ایالات متحده، مانند فلوریدا، کارولینای شمالی و تگزاس شده است.

ایالات متحده برای حفظ رهبری مالی جهانی خود، ممکن است راه های جایگزین را کاوش کند و از هر فرصت موجود، از جمله استفاده از استیبل کوین های دارای پشتوانه فیات، استفاده کند. ایالات متحده احتمالاً تلاش خواهد کرد تا با چشم انداز اقتصادی در حال تغییر سازگار شود و در عین حال به دنبال حفظ موقعیت برجسته خود در حوزه مالی جهانی است.

شهروندان برزیل و آرژانتین به اندازه ای از دلار آمریکا به عنوان ذخیره ارزش استفاده می کنند که هر دو کشور در مواقع آشفتگی مالی، دسترسی به دلار را برای عموم مردم محدود می کنند. گزارشی از موسسه ملی آمار و سرشماری آرژانتین تخمین می‌زند که در سال 2022، آرژانتینی‌ها بیش از 360 میلیارد دلار داشتند که بیش از 1.5 سال پس‌انداز برای یک شهروند متوسط است.

بیت کوین

استیبل کوین ها شبیه بیت کوین هستند زیرا بدون حاشیه، باز و بدون مجوز هستند و به هر کسی اجازه خرید آن را می دهند. استیبل کوین ها می توانند توسط شهروندان از طریق صرافی غیرمتمرکز – در موارد تورم فوق العاده یا سایر موارد سوء مدیریت اقتصاد – به دست بیایند، حتی اگر دولت آرژانتین آنها را نخواست. یکی از تفاوت های مهم بین بیت کوین و استیبل کوین ها، وجود تمرکز است.

این مورد به شرکت صادرکننده استیبل کوین اجازه می‌دهد در صورت دستور دولت ایالات متحده، دارایی‌های خود را مسدود کند. در سال 2022، دایره صادرکننده کوین USD بیش از 75000 USDC مرتبط با 44 آدرس نقدی تورنادو را مسدود کرد که توسط فهرست اتباع و افراد مسدود شده ویژه اداره کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده تحریم شده بود. علاوه بر این، با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل بلاکچین، اگر دارنده آن به عنوان یک دولت یا شخص تحریم شده شناسایی شود، دولت ها می توانند به اعمال تحریم ها ادامه دهند.

بنابراین، ایالات متحده می تواند از استیبل کوین ها برای افزایش پایگاه کاربران دلاری و نقدینگی خود در مواجهه بالقوه با یک ارز دیگر استفاده کند. در واقع، ایالات متحده نیازی به تقابل ارزی ندارد تا کاربران سایر ایالت ها را به سیستم خود دور کند. زمانی که کشور مزایا را به رسمیت بشناسد، می تواند بلافاصله شروع شود.

اتحادیه اروپا با درک خطر بالقوه از دست دادن حاکمیت مالی خود در برابر ایالات متحده، اقدامات پیشگیرانه ای را برای حفظ موقعیت خود انجام داد. این اقدامات شامل اجرای کنترل های سرمایه و محدود کردن نفوذ فیات خارجی و استیبل کوین های دارای پشتوانه کالا، همانطور که در مقررات MiCA ذکر شده است.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا احساس فوریت را در توسعه CBDC خود – یورو دیجیتال – به عنوان یک حرکت استراتژیک برای حفظ کنترل بر سیستم مالی خود نشان داده است. این اقدامات بر عزم اتحادیه اروپا برای محافظت از استقلال اقتصادی خود و کاهش اتکا به عوامل خارجی که می تواند استقلال مالی آن را به خطر بیندازد، تأکید می کند.

برای اتحادیه اروپا، CBDC حاکمیت پولی این بلوک را تقویت می کند، زیرا یورو به عنوان جایگزین قابل توجهی برای دلار آمریکا عمل می کند. با ترویج استفاده از یورو در تجارت و امور مالی بین‌المللی، اروپا می‌تواند پتانسیل استیبل کوین‌های دلار را برای تصاحب سهم بازار در اتحادیه اروپا کاهش دهد.

اروپا می تواند با همکاری با سایر کشورها و مناطق موقعیت ژئوپلیتیک خود را تقویت کند. تلاش‌های مشترک، مانند ایجاد ترتیبات سوآپ ارز، گسترش موافقت‌نامه‌های تجاری و ترویج همکاری‌های مالی با کشورهای خارج از حوزه نفوذ دلار آمریکا، می‌تواند موقعیت یورو را تقویت کند.

 

در صورتی که غول‌های فناوری ایالات متحده مانند متا، آمازون، آلفابت، اپل و مایکروسافت به انتشار استیبل‌کوین‌های خود با پشتوانه دلار آمریکا فکر کنند، که می‌تواند انگیزه بیشتری برای نگه داشتن استیبل کوین‌های دلاری داشته باشد، این می‌تواند به عنوان یک راه حل عمل کند. حتی اگر استیبل کوین‌های صادر شده با پشتوانه کالا باشند، کنترل مرکزی باز هم از سوی یک شرکت آمریکایی و در نتیجه، دولت ایالات متحده خواهد بود.

آیا سایر کشورهای بزرگ می توانند از استیبل کوین های دارای پشتوانه فیات برای به چالش کشیدن ایالات متحده استفاده کنند؟

سایر کشورهای مهم مانند چین، روسیه و هند می توانند استراتژی های ذکر شده در بالا را برای افزایش نفوذ پولی و ژئوپلیتیکی و پذیرش ارز از طریق استیبل کوین های دارای پشتوانه فیات تحت کنترل خود به کار گیرند.

با این حال، سهم بازار ارزهای آنها در بازار جهانی بسیار کمتر از دلار است. بسیاری از مردم دیدگاه مساعدی در مورد کشورهایی مانند چین و روسیه ندارند، بنابراین آنها احتمالاً در مورد پذیرش ارزهای خود تردید خواهند داشت.

استیبل کوین

بیت کوین چگونه با اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی استیبل کوین ها مطابقت دارد؟

در حالی که بیت کوین شباهت هایی با استیبل کوین ها دارد، اما به شدت با آنها در تضاد است. بیت کوین بر روی یک شبکه غیرمتمرکز اجرا می شود که بر خلاف استیبل کوین های تحت کنترل مقامات مرکزی، مشارکت اقتصادی جهانی را امکان پذیر می کند. این ماهیت غیرمتمرکز تضمین می‌کند که هیچ دولت یا نهادی نمی‌تواند افراد یا کشورها را از مشارکت در تراکنش‌ها محروم کند، و آن را به یک دستاورد مهم برای بیت‌کوین در ارتقای فراگیری مالی و آزادی تبدیل می‌کند.

آینده استیبل کوین ها و بیت کوین در عرصه ژئوپلیتیک جهانی

همانطور که ارزهای دیجیتال به جریان اصلی تبدیل می شوند، ترجیحات فزاینده‌ای برای ارزهای باثبات و متمرکز متصل به ارزهای فیات یا کالاها، به ویژه در کوتاه مدت، وجود دارد. با این حال، این روند ممکن است با چالش های بالقوه همراه باشد.
برای حفظ یا به دست آوردن موقعیتی سودمند در اقتصاد جهانی، دولت ها ممکن است به دستکاری و بازی های قدرت متوسل شوند و انگیزه پذیرش ارزهای دیجیتال ملی فراتر از مرزها را فراهم کنند.
این مورد می تواند منجر به از دست دادن استقلال پولی برای کشورهای کوچکتر و با ثبات اقتصادی کمتر شود. این کشورها با درگیر شدن در جنگ ارزی و کاهش ارزش پول خود، خطر کاهش اعتماد شهروندان خود و ایجاد سناریویی را دارند که در آن یک ارز غیرمتمرکز با عرضه محدود به عنوان جایگزینی که نمی توانند کنترل کنند، ظاهر شود.